Allmänna villkor och avtal med dig som besökare och kund
1.0 Allmänna villkor gäller när du handlar på eller besöker Herbmedbuds.se. Detta avtal ingås mellan dig och Herbmedbuds.se.
1.1 Åldersgränsen för att handla på herbmedbuds.se är 18 år och en ålderskontroll görs automatiskt i kassan där du måste skriva in ditt personnummer. Du förutsätts ha läst dessa villkor innan du lägger en order. Vi förbehåller oss rätten att neka köp till kunder vi misstänker inte fyllt 18 år. Det är strikt förbjudet att handla på herbmedbuds.se om du är under 18 år fyllda och alla försök loggas och registreras. Det är heller inte tillåtet att du som är under 18 år beställa i någon annans namn eller personnummer (urkundsförfalskning). Alla sådana försök polisanmäls.
1.2 Betalningen görs via våra betalleverantör. Herbmedbuds accepterar betalning med VISA, Visa Electron, MasterCard, MasterCard Maestro samt JCB. Pengarna dras från ditt konto först efter att beställningen har skickats.
Alla belopp är i SEK och inkluderar svensk moms.
Herbmedbuds.se använder en godkänd betalningsserver där alla dina uppgifter krypteras med SSL (Secure Socket Layer)-protokoll. Det betyder att dina uppgifter är säkra genom hela betalningsprocessen och att ingen obehörig kan avläsa din information.
1.3 Faktura – Vi erbjuder ej fakturaköp för närvarande.
1.4 Leverans och Leveranstid på lagerhållna produkter varierar beroende på valt fraktalternativ och är i snitt 1 – 5 arbetsdagar. Packning utförs i regel inom 24 timmar efter det att du lagt din beställning. Vi kan inte garantera att du får ditt paket fortare med våra expressalternativ även om detta oftast är fallet.
Vid leverans till avlägsna platser, som mindre städer i Norrland, kan det tillkomma flera dagar på leveranstiden. Detta är tyvärr inget vi kan styra över eller ersätta dig som kund för.
Observera att ditt paket skickas i samarbete med någon av våra 3PL-partners och kan därför komma från olika lager. Avsändare i Sverige är alltid Herbmedbuds.se.
1.5 Tull och legalitet
Herbmedbuds ersätter aldrig paket p.g.a. tullbeslag (eller beslag av annan myndighet). Vi uppmuntrar våra kunder att ha god kännedom om lagstiftningen i det land ni beställer till. Vid eventuellt beslag kommer paketet endera destrueras av tullen, alternativt återskickas till oss.
Om paketet returneras återbetalar vi köpeskillingen, exklusive tur- och returfrakt, förutsatt att produkten inte har öppnats.
1.6 Vi reserverar oss för att en vara kan vara slutsåld även fast hemsidan visar att varan finns i lager. Vi gör vårt yttersta för att lagerstatus skall stämma.
1.7 Allt innehåll såsom bilder, foton och text på hemsidan ägs och drivs av Herbmedbuds.se. Information i text och form är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Det innebär att inga bilder, texter eller annan data på hemsidan herbmedbuds.se får kopieras eller användas på andra sidor utan skriftligt godkännande från herbmedbuds.se.
1.8 Rabatter och rea erbjudanden som erbjuds till dig som kund innan eller efter köp är och skall anses som goodwill för att ge tillbaka till dig som kund vad vi på Herbmedbuds kan. Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra, radera eller skriva av en rabatt / REA.
2.0 Herbmedbuds lämnar inga garantier eller tillåter returer på öppnade produkter. Vi kan inte återsälja eller återanvända produkter som har använts.
2.1 Herbmedbuds lämnar inget öppet köp på följande produkter: Clearomizers, Atomizers, tanks, E-juice vätskor, förångare, coils, basvätskor, munstycken, dry-herb vaporizers, tillbehör eller liknande produkter som inte kan återsäljas av hygienskäl.
2.2 Vid outlösta försändelser tar vi ut en avgift på 300 kr oavsett ordervärde såvida ingenting annat är överenskommet. Vi har ingen möjlighet att på nytt skicka försändelser som returnerats direkt av speditör. Sådana försändelser hanteras av vår logistikpartner och återgår direkt till vårat lagersaldo. Detta gäller alltså försändelser som skickats till kund men som inte lösts ut. Det är kundens ansvar att uppge korrekt information vid beställningen så att speditören har möjlighet att notifiera mottagaren och leverera försändelsen.
I samband med att varorna kontrolleras och återinförs i lager gör vi en återbetalning av varorna med ett avdrag på nämnda avgift. Skulle ordervärdet inte överstiga 300 kr så behåller vi hela den inbetalade summan. Eventuell fraktkostnad som betalats i samband med köpet räknas inte in i ordervärdet och återbetalas ej.
Avgiften grundar sig i den faktiska kostnaden för oss som företag när en kund inte löser ut sitt paket. Denna kostnad innefattar tur och returfrakt, speditörens avgift för ändrat förfogande, vår lagerpartners avgift för pack, plock och returhantering samt vår betalleverantörs transaktionsavgifter i samband med köp och kreditering.
2.3 Vid retur av paket ombesörjer kunden kostnaden för returfrakt.
2.4 Försenad leverans, bortkomna paket och ersättning. Vi tillämpar en väntetid på 14 dagar innan försändelsen räknas som bortkommen och vi ersätter med en ny försändelse. Om paketet efter att det har lämnat lagret är mer än 14 dagar försenat, men fortfarande är i leveranskedjan (alltså ej bortkommet) återbetalar vi fraktkostnaden (gäller endast Skandinavien).
2.5 Kvalitet och säkerhet är något som vi på Herbmedbuds är mycket måna om så därför lagras ingen data ifrån dig på några servrar in-house utan allting sparas på säkra och skyddade servrar med krypterad kommunikation mellan både dig, oss och databasen.
2.6 Vi har en kvalitetsgaranti på Herbmedbuds som gör att du när som helst kan kontakta oss ifall du inte känner dig nöjd med en vara eller tjänst ifrån oss.
2.7 Förekomsten av frön i våra CBD buds Av sakens natur och att det handlar om levande material kan det förekomma frön. Vi kvalitetskontrollerar hela packprocessen av våra blommor och har en viss tolerans av frön som får följa med. Dessa är till antalet sett försvinnande få. I och med att detta inte saboterar själva blomman så ersätter vi normalt inte för förekomsten av frön. Om du tycker att antalet är så pass stort att det har förstört just din blomma, vänligen kontakta vår kundtjänst och översänd en bild på din blomma så avgör vi i fall till fall.
2.7.1 Blommornas utseende eller storlek kan ibland skilja sig ifrån utseendet på bilden. Eftersom vi jobbar med levande blommor kan vi inte garantera utseendet på dessa och produktbilden fungerar endast som en översikt och vi kan omöjligt byta ut produktbilderna inför varje ny batch vi får in på lager. Självklart är detta vår önskan men den tiden det tar att skapa en ny produktbild gör att vi omöjligt som ett litet företag har kapacitet att göra detta. I regel håller blommornas kvalitet och utseende i stor utsträckning samma utseende men beroende på skörd, årstid och övriga faktorer som påverkar förädlingen av växtmaterial kan budsen se annorlunda ut. Vi kan därför inte garantera att dina CBD buds ser ut som de gör på våra produktbilder. Vi kommer snart att lägga upp referensbilder för vad som är och inte är acceptabelt.
2.8 Vid ändrat förfogande av skickade försändelser debiteras kunden enligt överenskommelse.
2.9 Gällande försändelser som skadats under frakten där varor är trasiga eller helt saknas och emballaget har tydliga skador måste kunden meddela oss via e-post eller kontaktformuläret här på hemsidan samma dag som försändelsen hämtas ut. Herbmedbuds rekommenderar att vägra dessa försändelser vid utlämningsstället så att de går i retur till oss istället.
Vid skador som upptäckts när försändelsen har öppnats av kund måste detta meddelas till oss inom fem arbetsdagar.
Inkommer kund med ovanstående information senare så kan Herbmedbuds inte garantera att en reklamation är möjlig.
Vilka personuppgifter vi samlar in och varför vi samlar in dem
Kommentarer
När besökare lämnar kommentarer på webbplatsen samlar vi in de uppgifter som visas i kommentarsformuläret samt besökarens ip-adress och user agent-sträng som hjälp för detektering av skräpmeddelanden.
En anonymiserad sträng som skapats utifrån din e-postadress (även kallat hash-värde) kan komma att sändas till tjänsten Gravatar för att avgöra om du finns registrerad där. Integritetspolicyn för tjänsten Gravatar finns på https://automattic.com/privacy/. När din kommentar har godkänts kommer din profilbild att visas publikt tillsammans med din kommentar.
Media
Om du laddar upp bilder till webbplatsen bör du undvika att ladda upp bilder där EXIF-data inkluderar data från GPS-lokalisering. Besökare till webbplatsen kan ladda ned och ta fram alla positioneringsuppgifter från bilder på webbplatsen.
Kontaktformulär
Cookie-filer
Om du lämnar en kommentar på vår webbplats kan du välja att spara ditt namn, din e-postadress och webbplatsadress i cookie-filer. Detta är för din bekvämlighet för att du inte ska behöva fylla i dessa uppgifter igen nästa gång du skriver en kommentar. Dessa cookie-filer gäller i ett år.
Om du har ett konto och loggar in på denna webbplats kommer vi att skapa en tillfällig cookie-fil för att kontrollera om din webbläsare accepterar cookie-filer. Denna cookie-fil innehåller ingen personligt identifierbar information och försvinner när du stänger din webbläsare.
När du loggar in kommer vi dessutom att skapa flera cookie-filer för att spara information om din inloggning och dina val för utformning av skärmlayouten. Cookie-filer för inloggning gäller i två dagar och cookie-filer för layoutval gäller i ett år. Om du kryssar i ”Kom ihåg mig” kommer din cookie att finnas kvar i två veckor. Om du loggar ut från ditt konto kommer cookie-filerna för inloggning att tas bort.
Om du redigerar eller publicerar en artikel kommer en extra cookie-fil att sparas i din webbläsare. Denna cookie-fil innehåller inga personuppgifter utan anger endast inläggs-ID för den artikel du just redigerade. Den gäller under 1 dygn.
Inbäddad innehåll från andra webbplatser
Artiklar på denna webbplats kan innehålla inbäddat innehåll (exempelvis videoklipp, bilder, artiklar o.s.v.). Inbäddat innehåll från andra webbplatser beter sig precis på samma sätt som om besökaren har besökt den andra webbplatsen.
Dessa webbplatser kan samla in uppgifter om dig, använda cookie-filer, bädda in ytterligare spårning från tredje part och övervaka din interaktion med sagda inbäddade innehåll, inklusive spårning av din interaktion med detta inbäddade innehåll om du har ett konto och är inloggad på webbplatsen i fråga.
Analys
Vi använder oss av Google Analytics och WordPress analysverktyg för att samla in och analysera den besöksstatistik som du lämnar efter dig när du besöker vår hemsida.
Vilka vi delar dina data med
Dina uppgifter delas endast med aktörer som är nödvändiga för att kunna bearbeta din beställning, exempelvis kortinlösare, fakturautfärdare och logistikföretag. Vi säljer aldrig din information till utomstående aktörer. Vid övrig användning av dina personuppgifter används de endast i samband med ditt aktiva godkännande.
Hur länge vi behåller era uppgifter
Om du skriver en kommentar kommer kommentaren och dess metadata att sparas utan tidsgräns. Anledningen till detta är att vi behöver kunna hitta och godkänna uppföljningskommentarer automatiskt och inte lägga dem i kö för granskning.
För användare som registrerar sig på er webbplats (om sådana finns) sparar vi även de personuppgifter de anger i sin användarprofil. Alla användare kan se, redigera eller radera sina personuppgifter när som helst (med undantaget att de inte kan ändra sitt användarnamn). Även webbplatsens administratörer kan se och redigera denna information.
Vilka rättigheter du har över dina data
Om du har ett konto eller har skrivit några kommentarer på denna webbplats kan du begära en exportfil med de personuppgifter vi har om dig, inklusive alla uppgifter du har gett oss. Du kan också begära att vi tar bort alla personuppgifter vi har om dig. Detta omfattar inte eventuella uppgifter som vi är tvungna att spara av administrativa, legala eller säkerhetsändamål.
Vart vi skickar dina uppgifter
Kommentarer från besökare kanske kontrolleras via en automatiserad tjänst för detektering av skräppost.
Din kontaktinformation
Vi behöver din kontaktinformation för att kunna kontakta dig vid orderhantering eller återköp etc.
Ytterligare information
Ytterligare information såsom vilken webbläsare, ålder, kön och annan information används endast för att förbättra din användarupplevelse här på sidan och via våra emailutskick.
Hur vi skyddar din information
All data som samlas in via vår hemsida lagras och skyddas med krypterad kommunikation så ingen tredjepart kan avlyssna eller få tag på informationen som du delar med dig av till oss.
Vilka procedurer vi har för dataläckor
Vid ett eventuellt intrång i vår databas har vi rutiner för hur ett sådant intrång skall hanteras både under och efter det har skett. Vi har flera olika loggsystem som loggar allting som händer på servern och alla I adresser och intrångsförsök lagras och polisanmäles.
Från vilka utomstående parter vi tar emot data
Vi får din information först och främst ifrån dig men även ifrån Google Analytics, MailChimp och Facebook Pixel.
Vill du att vi tar bort din information?
Du har när som helst möjlighet att kontakta oss via support@herbmedbuds.se för att begära att vi tar bort delar eller all den information som sparats ifrån eller om dig i våra system. Handläggningstiden för att radera den information vi har om dig är i regel inte längre än 3 veckor men kan i vissa fall ta längre tid.
Har du frågor angående våra GDPR riktlinjer är du välkommen att höra av dig till oss via vår kontaktsida.